021-28427970 09120128291
سرویس پکیج دیواری

آموزش راهنمای عیب یابی پکیج

سرویس پکیج دیواری

ارسال شده توسط

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

بعد از نصب پکیج دیواری با گذشت زمان انجام سرویس پکیج به منظور بهبود عملکرد یا رفع عیب های احتمالی دستگاه صورت می گیرد، این مقاله با هدف آگاهی شما عزیزان از مراحل سرویس نگاشته شده است، شما عزیزان می توانید با راهنمایی های ذیل از سرویس صحیح دستگاه توسط نصاب اطلاع حاصل نموده و همچنین خودتان بتوانید پکیج را سرویس نموده و در هزینه های انجام سرویس توسط دیگران صرفه جویی کنید.

توجه داشته باشید که درصورت عدم سرویس مناسب پکیج به خوبی کار نمی کند یا ممکن است اصلا کار نکند و مسئله مهم تر آنکه تاکنون موارد بسیاری از وقوع انفجار در حین سرویس گزارش شده است پس رعایت نکات ایمنی و تسلط بر کار در حین سرویس پکیج دیواری از ضروریات است.

امروزه اغلب پکیج های دیواری دارای سیستم عیب یابی خودکار می باشند که توجه به نشانه های موجود و آگاهی از این عیب ها دارای اهمیت است اما درصورت عدم وجود این سیستم، با سرویس به موقع می توان این عیوب را شناسایی کرد و حتی اگر نصب دستگاه به درستی انجام نگرفته باشد سرویس مناسب به جبران این نصب کردن اشتباه و بهبود کار پکیج کمک خواهد کرد.

در زیر به طور خلاصه در ۱۲ بند موارد سرویس پکیج را مرور خواهیم کرد:

۱ . رسوب زدایی:

دستگاه هرچند وقت یک بار به رسوب ضدایی احتیاج دارد بهتر است با استفاده از رسوب گیرهای پلی فسفات و در زمان تهویه مناسب عمل رسوب زدایی را انجام دهیم، اگر از رسوب گیرهای الکترومغناطیسی استفاده کردید آن را حتما برروی شیر آب سرد ورودی نصب کنید.

۲٫ کنترل فشار آب:

اگر فشار آب وارد شده به دستگاه زیاد و یا کم باشد به مرور زمان به دستگاه آسیب وارد می شود، پس کنترل شیرهای آب مهم است.

۳٫ کنترل عملکرد دو مدار گرمایشی و بهداشتی:

با بررسی و دقت از روند مناسب این دو مدار مطمئن شوید.

۴٫ آزادسازی محور پمپ سیرکولاسیون:

اگر این محور دچار گرفتگی باشد پمپاژ کردن و گردش آب با مشکل روبرو خواهد شد، پس بررسی و سرویس سیرکولاسیون به گردش آب گرم و سرد کمک می کند.

۵٫ تنظیم شیر گاز:

بررسی این شیر و تنظیم مجدد پیچ و مهره ها کاری به نسبت تخصصی است که اگر خوب انجام نگیرد فشار گاز دچار اشکال می شود، بهتر است این عمل با کمک فرد فنی صورت گیرد، همچنین اگر یک صافی مناسب بر روی شیر گاز قرار بگیرد، عمر شیر بیشتر می شود.

۶٫ تنظیم حرارت:

با استفاده از کلیدهای حد تنظیم و شیر ترموستاتیک که بر روی رادیاتور شوفاژ قرار دارد و با توجه به نیاز محیط میزان حرارت را به دلخواه تنظیم کرده تا محیط به دمای مناسب رسیده و بیش از اندازه گرم یا سرد نشود.

۷ کنترل عملکرد دودکش یا فن:

در پکیج های فن دار، عملکرد فن را چک می کنیم اما اگر پکیج دیواری بدون فن باشد مسیرهای دودکش را بررسی کرده تا گرفتگی نداشته باشد ، این عمل را می توان به طور ساده با پرتاب یک جسم کوچک به داخل دودکش امتحان کرد، درصورت باز بودن مسیر این جسم به راحتی از دودکش عبور می کند، دودکش ها نباید پیچ و خم زیادی داشته باشند و هر دودکش باید فقط مختص یک دستگاه باشد، از سلامت دودکش، درز بودن اتصالات و باز بودن دریچه های اکسیژن مطمئن شوید زیرا استفاده از دودکش نامناسب خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش را به همراه دارد.

۸٫هواگیری:

این مرحله که یکی از بخش های اعظم انجام سرویس است دارای مزایای فروانی از جمله بهبود راندمان گرمایشی سیستم و بلوک های رادیاتور، کاهش خطر نشتی آب، کاهش سر و صدا و آسیب های متحمل به دستگاه و استفاده بهینه از گاز و درنتیجه کاهش هزینه های گاز است، بعد از داغ شدن رادیاتورها هواگیری را انجام می دهیم در هنگام هواگیری باید احتیاط کرد که آب گرم شوفاژ به فرد سرویس کار آسیب نرساند.

۹ تمیزکاری قطعات:

تمیزکاری و جرم گیری قطعات و از بین بردن گرد و خاک درصورت لزوم شست و شوی اجزای پکیج در انجام سرویس ضروری است از جمله قطعاتی که باید از این مرحله عبور کنند عبارتند از الکترود دو مبدل ثانویه، فن، فلوسوییچ ( کثیف بودن این قطعه باعث عدم تولید آب گرم می شود)، مدار و رادیاتورها ( با هدف جلوگیری از سیاه شدن و دودزدگی دیوارهای اطراف) و همچین تمیزکردن بدنه و قاب دستگاه. هدف اصلی تمیزکاری این است قطعه بتواند عملکرد خود را به خوبی نشان دهد و درنتیجه عملکرد کل سیستم بهبود پیدا کرده و راندمان حرارتی افزایش پیدا کند.

۱۰ تعویض قطعات:

بهتر است در زمان سرویس های سالیانه پکیج دیواری کارتریچ پلی فسفات و اورینگ های بلوک رفت و برگشت تعویض شود این کار بستگی به تشخیص شما از عملکرد آنها دارد، تعویض قطعات در هنگام تعمیر پکیج نیز کاربرد دارد.

۱۱ گرفتن نشتی آب:

با بررسی سیستم لوله کشی، رادیاتورها و پکیج دیواری از عدم نشتی آب اطمینان حاصل کرده و درصورت وجود نشتی اقدام به رفع آن کنید.

۱۲ چکاپ نهایی قطعات و سیستم پکیج:

در نهایت با مشاهده و تست قطعاتی از جمله شیر اطمینان، کلید حد تنظیم، شیر ردایاتور، ntc، شلنگ ها و بست های گاز و نیز تست گاز با کف صابون و نگاه کردن به صافی ها و تنظیم حداقل و حداکثر شعله و در آخر با روشن نمودن دستگاه از سرویس درست مطمئن شوید.

نکته: همه ی پکیج ها در هر زمان احتیاج به سرویس ندارند و سرویس پکیج دیواری می تواند با تشخیص تکنسین در زمان نیاز به سرویس صورت گیرد اما بسیار بهتر است که به صورت دوره ای و در قالب دوره های زمانی شش ماهه، یک ساله و سرویس کامل باشد، سرویس کامل که جامع ترین سرویس است شامل پازل کردن و منتاژ تمامی قطعات ریز و درشت می شود.

سرویس پکیج باید با تشخیص فرد سرویس کار از نیاز دستگاه، اصولی و با رعایت نکات ایمنی و فنی انجام شود ، علاوه بر اینکه انجام سرویس های دوره ای پکیج دیواری الزامی است، درصورت عدم استفاده طولانی از پکیج نیز بهتر است وضعیت پکیج را بررسی کرده و آن را سرویس کنید.

 

نوشته شده توسط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *